Tuesday, October 18, 2016

Tak lama dah nak SPM 2016?

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته- كل وقت وانتم بخير وعافية

Rasanya debaran nak SPM ni makin kencang kot. Guru-guru di sekolah memang dari sebelum percubaan lagi dah bertungkus lumus sehabisnya dengan pelbagai program dan aktiviti untuk calon-calon SPM tahun ni cemerlang.   Para calon pulak mesti dok bz jawab soalan2 percubaan negeri2 kan... soalan MRSM dan SBP pun tidak terkecuali.. Buat la seikhlasnya insyaAllah dalam soalan2 percubaan negeri tu ada hikmah2 yang tersembunyi kot.. kat tak sama dengan SPM sebenarnya pun sekurang2nya sipi2 macam soalan sebenar pun jadilah. 

Alhamdulillah baru-baru ini berkesempatan menjadi panel dan fasilitator untuk program X-A Plus SBP yang berlangsung di Akademi Kenegaraan, Jalan Bellamy KL. Peserta terlibat 100 orang sahaja daripada seluruh negara termasuk Sabah dan Sarawak. Namun untuk mata pelajaran Pendidikan Islam tidak sampai 15 orang pun untuk satu sesi. Takpe lah sedikit pun asalkan kita ada semangat nak bantu dorang untuk cemerlang dalam subjek agama ni.

Kat sini nak share sikit gambar2 aktiviti dorang semasa sesi bersama saya. Alhamdulillah semua seronok dan teruja setelah dibongkarkan rahsia kenapa pelajar jarang dapat markah penuh pada soalan2 tertentu. So kat sini juga saya nak share la sikit bahan yang digunakan dalam program ini. Bahan yang saya hasilkan ini lain daripada yang lain sikit sebab saya hanya fokuskan kepada soalan2 yang selalu pelajar kehilangan markah penuh disebabkan kesilapan teknikal mereka memahami kehendak soalan dan jawapan yang tidak tepat. 

Bersama ini juga saya sertakan satu template cadangan untuk pelajar menjawab soalan KBAT. Harap dapat membantu pelajar dan guru secara tidak langsung. 

Muatturun:


Memori