My Social Link

Tuesday, October 13, 2009

Gerak Gempur Teras 09

Kalau program Perfect Score untuk subjek elektif, mengapa tiada program untuk subjek teras. Sebagai inisiatif Bidang Kemanusiaan dan Bidang Bahasa membuat persetujuan untuk mengadakan program seakan Perfect Score. Subjek tumpuan ialah P.Islam, B.Inggeris, B. Malaysia, Sejarah, P.Moral, dan Matematik.

Pogram yang dinamakan Gerak Gempur ini bermula 7,8,12,13 dan 14 Oktober 2009. Pengisian program tersebut terpulang kepada Ketua Panitia masing-masing. Bagi Panitia Pendidikan Islam pengisiannya ialah menjawab soalan-soalan percubaan negeri-negeri khususnya dari semenanjung. Fokus pengisian ialah Kertas 1 sahaja.

Pelajar dibahagikan secara berpasang berdasarkan rekod pencapaian peperiksaan percubaan 1. Pelajar yang mendapat markah tinggi (baik) akan dipasangkan dengan pelajar yang sederhana mengikut jantina. Semasa membuat tugasan pelajar yang sederhana akan menulis jawapan manakala pelajar yang baik akan membantu menilai kualiti jawapan kawannya. Setelah selesai melaksanakan tugasan guru membuat sesi penilaian kualiti jawapan yang ditulis oleh pelajar dan dibincangkan bersama-sama di dalam kelas.

Alhamdulillah progam ini mendapat respon yang baik daripada pelajar, terutamanya pelajar yang baik yang sudi menolong rakan sebaya tanpa jemu dan keinginan pelajar yang sederhana untuk dibantu. Harapannya program ini boleh menambah kesediaan pelajar untuk menghadapi SPM yang sebenar nanti.

No comments: