My Social Link

Saturday, November 14, 2009

Dilema Perpindahan Guru dan KPLI

Panas...masih panas. Keputusan guru-guru yang ingin berpindah antara negeri sudah keluar minggu lalu. Yang dapat pindah gembira tak terkata..yang tak dapat pindah kecewa untuk kali seterusnya. Namun penulis masih belum terlibat dalam kedua-dua situasi ini.

Simpati memang simpati dengan nasib kawan-kawan yang dah bertahun-tahun nak pindah balik semenanjung, terutama yang sama-sama berjuang di bumi Lahad Datu ini. Lagi simpati bagi guru-guru yang dah beberapa tahun berjauhan dengan isteri dan suami

Di sini penulis bukan nak mempertikaikan dasar dan syarat perpindahan yang ditetapkan KPM, tapi kadang-kadang merasa pelik.. ada yang baru setahun dua berkhidmat di sini dapat pindah, yang dah 5 tahun dan ke atas pulak tak dapat. Meskipun sebab-sebab perpindahan itu sama... berjauhan dengan pasangan masing-masing..atau alasan sudah ada rumah di semenanjung. Kecewa berterusan di wajah mereka. Yang dapat pindah pulak gembira berganda bila dapat balik ke kg halaman sendiri.

Masih juga panas pasal KPLI. 12 Nov baru ni keluar semakan untuk t.duga KPLI ambilan Jan 2010.. permohonan terhad dari calon simpanan BPG yang tidak berjaya temuduga Jun lalu. Dalam salah satu forum di internet macam2 respon dari mereka2 yang mengharapkan dapat untuk t,duga ni.. saingan terlalu ramai untuk menjadi guru termasuklah isteri penulis sendiri yang lebih 6 kali memohon KPLI ini. Ada yang baru sekali mohon terus dapat..fresh graduate katakan.. yang dah berkali2 mohon hanya air mata menjadi saksi bila setiap kali membuat semakan di internet.

Kedua2 situasi ini terus menjadi dilema.. setiap tahun.. apakah perlu ada 'orang dalam atau kabel' yang kuat dalam urusan ini barulah terjawab segala-galanya.. kita tiada sesiapa di sana yang ada hanyalah Allah SWT yang menguasai segalanya dan berada di mana-mana.

sekadar renungan sahaja..

Bersabarlah wahai teman, semua ini adalah percaturan Allah yang memberikan seribu hikmah disebalik yang nyata, cuma qudrat kita yang menghijab untuk mengetahui segalanya.




No comments: