My Social Link

Thursday, November 19, 2009

Tsunami Perpindahan Guru

Hari ini (19.11.09) perhimpunan penutup tahun 2009. Pelajar2 tingkatan 1-4 dibenarkan pulang hari ini untuk memberi ketenangan dan keselesaan pelajar2 SPM menghadapi peperiksaan. Apa yang menjadi topik utama dalam perhimpunan hari ini adalah ucapan perpindahan guru-guru ke destinasi masing2.

Dewan Seri Bayu menjadi saksi ucapan demi ucapan guru-guru yang berpindah di atas pentas di hadapan warga SMSLD. Linangan airmata terkadang jatuh dari kelopok mata mereka mengiringi ucapan yang terhenti-henti menahan sedih dan hiba. Beberapa tahun mereka berkhidmat di bumi Lahad Datu ini sudah pasti mencatat banyak kenangan dan pengalaman pahit dan manis yang sukar dinukilkan dengan kata-kata.

Penulis pun merasa sedih dan sayu mendengar ucapan rakan2 yang selama ini bersama-sama berjuang di Sekolah Menengah Sains Lahad Datu. Bila ada sesuatu program kami berkerja dengan mesra sekalipun adanya bermasam muka kerana khilaf yang menyentuh jiwa. Namun itu hanya sementara kerana kami tahu kami di sini tiada siapa..kamilah adik beradik yang saling memahami dalam setiap perkara. Buat rakan-rakan yang bakal mencurah bakti di tempat yang baru;

1. Cik Ainey Suraya Zainal Rahim (SBPI Mersing)
2. En. Mohd Roshidi Abdul Kani (SMS Kubang Pasu)
3. En. Hamad Karudding (SBPI Pekan)
4. En. Mohd Nazaruddin Hamzah (SMS Ulu Selangor)
5. En. Hasrul Anwar Hassan (SMS Bagan Datoh)
6. Cik Rufiza Lila Mohd Radzi (SMS Bagan Datoh)
7. Puan Fadzillah Dahalan (SMS Bagan Datoh)
8. Cik Masitoh Din (SMS Kubang Pasu)
9. Suriawati Jani (SMS Rembau)
10. En. Kenidy Maloi - belum ada surat
11. Puan Ernahwati Maripah - belum ada surat
12. Puan Norhaslida Razali - belum ada surat
13. En. Shafian Ishak - sambung belajar di US/UK

Kenangan bersama kalian tidak akan dilupakan sampai bila2. Kalian semua amat komited dan dedikasi dalam menjalankan tugas di sini terutamanya dalam membantu secara langsung program-program anjuran Panitia Pendidikan Islam seperti Ihya' Ramadhan / Malam Khatam Al-Quran dan Program Amali Sembelihan.

Akhir kalam ampun dan maaf dari penulis sekiranya kita pernah bersengketa bermasam muka samada sebagai Ketua Panitia Pendidikan Islam, Ketua Setiausaha Peperiksaan, Waden Asrama atau rakan biasa. Semoga khidmat bakti kalian di tempat baru menjadi kebanggaan yang boleh dikongsi dengan rakan di sini..

1 comment:

Ameen Muslim said...

assalamualaikum,
ya tuhan...walaupun sudah dua tahun meninggalkan smsld, tetapi kenangan di sana x pernah dan x terlintas utk dilupakan.
sedih, sayu, perasaan kala ini tatkala mendengar berita sedih ini.
permata2 smsld ramai yg pindah...
ya ALLAH, berkatilah guru2 ku.

ameen...