My Social Link

Sunday, August 1, 2010

Salam Takziah - Banjir di P.Puteh, Tawau

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته- كل وقت وانتم بخير وعافية


Pada ruangan blog ini saya mengambil kesempatan untuk merakamkan salam takziah kepada penduduk-penduduk Kg. Pasir Puteh, Tawau yang dilanda musibah banjir kilat pada malam 29 Julai baru-baru ini. Terutamanya kepada keluarga-keluarga pelajar yang sedang menuntut di SM Sains Lahad Datu ini.

Atas keprihatinan pihak sekolah semalam 30.7.10, lebih kurang 20 orang pelajar sekolah ini yang berasal dari kampung tersebut dibenarkan untuk pulang sementara menziarahi keluarga mereka dan membantu setakat mana yang mampu dan terdaya.

Berdasarkan cerita-cerita pelajar ini dari keluarga mereka memang sedih dan pilu mendengar kejadian yang berlaku. Air mula naik mencecah lantai rumah seawal jam 9 malam. Namun tiada siapa yang menyangka perkara lebih teruk berlaku selepasnya. Lebih menyayukan perasaan bila mereka asyik menyelamatkan apa-apa yang sempat tiba-tiba bekalan elektrik diputuskan untuk mengelak perkara yang lebih teruk berlaku. Dalam hujan lebat begini di tengah malam tanpa sebarang cahaya bagaimanalah mereka mengurus keadaan tersebut... mengurus ahli keluarga khususnya anak-anak kecil yang tidak mengerti apa-apa. Demi menyelamatkan nyawa semuanya terpaksa diredah asalkan berada di tempat yang tinggi. Waktu ini pastinya mereka mampu melihat sahaja barangan-barangan elektrik, kenderaan, pakaian, dokumen-dokumen penting mereka dihanyut dan ditenggelamkan air yang dikatakan hampir mencecah bumbung rumah.

Memang tersentuh hati bila memikirkan bagaimanalah keadaan mereka yang akan meyambut kehadiran Ramadhan Karim dan sambutan Aidil Fitri nanti. Sudah pasti semuanya dalam keadaan lebih sederhana dari biasa. Sungguh hebat ujian dan cabaran yang Allah berikan kepada penduduk Kg. Pasir Puteh ini. Diharapkan mereka dapat menempuhnya dengan penuh kesabaran dan ketabahan. Dan yakinlah bahawa sesuatu yang berlaku itu ada hikmah serta pengajaran yang perlu diambil oleh semua pihak termasuklah pihak berkuasa tempatan untuk memastikan sistem-sistem saliran air serta keadaan sungai tidak menjadi penyebab banjir kilat seterusnya.

Salam takziah

No comments: