My Social Link

Saturday, October 3, 2009

Amali Sembelihan 09



Pada 2.10.2009 berlangsung Program Amali Sembelihan tingkatan 4 (2009). Program yang dianjurkan oleh Panitia Pendidikan Islam itu merupakan kali ke-3 sejak 2007. Dalam program ini seramai 111 pelajar muslim yang terlibat secara langsung menyembelih ayam.

Program bermula jam 4 petang dan berakhirnya 7.30 malam iaitu dari amali sembelihan hinggalah memotong ayam. Guru yang membantu secara langsung sebagai panel penilai sembelihan ialah saya sendiri, Ustaz Mohd Puzi, Ustaz Mohd Kasri, dan Ustaz Samsuddin, serta dibantu oleh Hj Yusof Nanong bersama pekerha-pekerjanya.

Kami amat beruntung kerana amali sembelihan pada kali ini mendapat kerjasama sepenuhnya dari Hafiz Farm yang terletak kira 1km dari kawasan sekolah. Hafiz Farm ini merupakan tempat penyembelihan binatang (ayam, lembu dan kambing) yang dimiliki oleh Haji Yusof Nanong selain Megaridwan. Inilah satu-satunya tempat penyembelihan di Sabah yang menggunakan teknologi canggih sepertimana yang terdapat di semenanjung.

Biarpun diwajibkan semua pelajar muslim menyembelih ayam, namun ada beberapa pelajar yang escape tidak mahu terlibat khususnya pelajar perempuan. Ada yang alahan pada darah, ada yang menyembelih separuh jalan dan ada yang menangis selepas menyembelih. Daripada 140 ekor ayam (termasuk ayam sumbangan Megaridwan) 7 ekor yang tidak sah sembelihan iaitu tidak putus urat halqum dan urat merih serta sembelihan 2 kali.

Beberapa orang pelajar khususnya lelaki dapat menyembelih dengan yakin dan mendapat pujian daripada pemilik Hafiz Farm itu sendiri. Syabas dan tahniah bagi yang berjaya menyembelih dengan sempurna. Pengalaman tersebut jadikanlah ia satu ilmu untuk dipraktikkan di masa-masa akan datang. Amali ini akan diteruskan lagi bagi tahun-tahun yang akan datang. InsyaAllah.

Sekalung penghargaan dan terima kasih Hafiz Farm kerana membantu Panitia Pendidikan Islam melaksanakan amali sembelihan ini dengan jayanya. Tidak lupa juga kepada ahli Panitia Pendidikan Islam dan guru-guru lain yang terlibat.

No comments: