My Social Link

Sunday, January 10, 2010

Tahun Baru..Lembaran Baru

Kini sesi pembelajaran 2010 sudah seminggu bermula, semestinya guru-guru dan murid-murid memasang azam yang terbaik untuk dicapai pada tahun ini. Murid akan terus berusaha agar setiap keputusan ujian dan peperiksaan mencatatkan kejayaan manakala guru tidak pula berputus asa untuk mengasah dan menggunakan kemahiran yang ada demi sebuah kepuasan dan kecemerlangan. Rehat yang hampir 2 bulan memang sudah cukup untuk murid dan guru memperkemaskan ilmu diri agar 2010 diredahi dengan penuh makna.

Timbul persoalan ... betulke murid-murid sudah bersedia untuk mencemerlangkan diri mereka pada tahun 2010 ini. Penulis telah masuk beberapa kelas tingkatan 4 dan 5.. boleh dikatakan baru 20% yang betul-betul bersedia memulakan pembelajaran, selebihnya masih dibuai mentaliti tahun sebelumnya. Tugasan yang diberikan sebelum cuti akhir tahun 2009 tidak disempurnakan sebagaimana yang dikehendaki. Disuruh hafal 6 potongan ayat hafazan pun tidak dipedulikan, setakat hafal cincai-cincai adalah.. emm!!

Tahun ni penulis masih diamanahkan untuk mengajar tingkatan 4 (4M) dan tingkatan 5 (5D,5M dan 5Z), kesemuanya 20 masa seminggu. 2010 ini lebih mencabar bagi penulis kerana 'partner' yang sama-sama menaikkan nama P.Islam SPM sekolah ini di peringkat SBP telah berpindah ke sekolah lain. Begitu juga dengan P.Islam PMR, seorang ustazah telah berpindah mengikut suami ke Sandakan. Perpindahan 2 guru agama sekolah ini ada penggantinya yang telah melapor diri pada 4.1.10. .iaitu ustaz Shahizan (Pahang) dan ustazah Siti Rahayu (Kelantan). Semestinya sebagai Ketua Panitia Pendidikan Islam kedua-dua guru ini akan diberi pengalaman dan pendedahan P n P dari masa ke semasa agar prestasi Pendidikan Islam sekolah ini berada pada tahap yang sepatutnya atau lebih baik.

Dari segi perjawatan tahun 2010 ini tidak banyak yang berubah dari 2009. Penulis masih lagi Ketua Panitia Pendidikan Islam, Setiausaha Peperiksaan dan Timbalan Ketua Waden. Tugas guru penasihat Persatuan Agama Islam sudah diamanahkan kepada ustazah Siti Rahayu. Hasrat di hati ingin melepaskan jawatan waden asrama, namun tidak kesampaian biarpun surat peletakan jawatan sudah dihantar tahun lalu. Alasan pengetua tiada guru yang gred 41 setakat ni yang boleh menggantikannya. Namun penulis akan merayu lagi dalam sehari dua ini dengan pengetua untuk terus meletak jawatan.

No comments: